Pluggar du?

I valrörelsen 2014 framhöll samtliga partier att de ”tar ansvar för Sverige”, eller bara att de ”tar ansvar”. Alla partier var dessutom beredda att samarbeta (förutsatt att alla samarbetspartners gjorde precis som de själva ville). Jag såg debatten igår i Almedalen då en representant för miljöpartiet sa att de ”tog ansvar” i samband med flyktingkrisen i höstas. Nu när de röstat igenom den nya strängare asyllagen så verkar ansvaret ha försvunnit. Nu tar de inte längre ansvar för flyktingsituationen i Europa. Kanske har ansvaret förskjutits till andra människor och andra saker. Tempusväxlingen är dock tydlig. Från presens: ”vi tar ansvar”, till preterium: ”vi tog ansvar”.

När man bor i Umeå och träffar nya människor kommer alltid en fråga att dyka upp förr eller senare: ”Pluggar du?”. En fullt rimlig fråga i en så kallad studentstad. Men jag känner mig alltid otillräcklig när mitt svar är ”nej”. Som att mitt Umeå-alibi inte är tillräckligt starkt. En ung människa som flyttat till en studentstad ska studera. Varför är du annars här? Men det kanske bara är jag som upplevt det här som ett bekymmer. Och att jag därmed måste arbeta med mitt bildningskomplex och min självkänsla, att kunna känna att jag är en bra människa som har rätt att bo var den vill trots avsaknad av akademiska meriter. Förmodligen vill motparten bara försöka lära känna mig.

 

 

 

 

Kommentera

