Bäst i Sverige?

Varje år under SM-veckan slås jag av hur många totalt okända sporter det finns.

En av grenarna var frisbeelöpning, vad den officiellt kallas vet jag inte. Det är som att de tagit två redan existerande sporter och slagit ihop dem till en. Reportern gjorde halvdana försök att förklara vad det hela gick ut på. Man skulle ha två frisbees och kasta en i taget runt hinder som bestod av träd, och så skulle man springa. Så mycket förstod jag. Det såg ut som att de bara sprang runt på måfå, en och en, och kastade lite som de ville, joggade lite lugnt runt hindren. Vid slutet av banan kastade de in frisbeen i ett fotbollsmål! Där fick de in en tredje sport. Någon kanske hade lite väl mycket fantasi där.

Hur många i utövare i Sverige har egentligen sådana här obskyra sporter? Hur mycket tränar svenske mästaren i frisbeelöpning? Finns det ens andra tävlingar än just SM? Hur ambitiösa är de? Skulle man (jag) ha en rimlig chans till medalj om jag gav sporten ett år av mitt liv?

Ett par kriterier för att jag skulle satsa på en sport, och en guldmedalj:

  • sommarsport
  • inte kräva någon avancerad utrustning, helst ingen alls
  • extremt få utövare, det är guldet jag är ute efter, inget annat
  • individuell sport
  • inte kräva att man springer en längre distans, för det är jag erkänt dålig på
  • gärna explosivt
  • absolut inte gå ut på rörlighet eller akrobatik, själva rörelserna ska inte vara mer avancerade än att springa eller kasta en frisbee (jag är medveten om att man kan springa eller kasta frisbee olika bra, men övningarna ska inte vara tekniskt svåra från början och det ska inte vara farligt att träna upp dem [till farligt räknar jag t.ex. all form av akrobatik och downhillcykling]
  • helst inte kräva så himla mycket tid, det här med träna 10 000 timmar är bara att glömma, min framtida drömsport ska kanske kräva 350 timmar för att bli bra på

Vad tror ni? Finns det chans för mig? Alla har något de är bäst i hela världen på. Då måste ju jag rimligtvis ha något jag är bäst i Sverige på. Annars får jag uppfinna en ny sport.

Kommentera

