Ett halvårs läsning

Jag fick ett mejl från boksidan Goodreads som påminde mig om min ”reading challenge 2016”, där jag satt som mål att läsa 52 böcker. Halva året har gått (och lite mer än så) och det visar sig att jag ligger bra till:

Antal lästa sidor: 7502 (bara de böcker jag läst ut, i verkligt antal lästa sidor måste jag ligga en bra bit över 8000)

Antal lästa böcker: 28

Antal sidor per bok i genomsnitt: 267

Genomsnittsbetyg: 3.93

Topp 5 skönlitteratur:

Egenmäktigt förfarande – Lena Andersson

Överlägsen förstaplats. En av de bästa romaner jag läst. Språket, stilen och exaktheten i boken är otrolig. Tyvärr väldigt stor igenkänningsfaktor. Alla har varit Ester Nilsson någon gång i sitt liv. Je suis Ester.

Utan personligt ansvar – Lena Andersson

Inte riktigt lika vass som föregångaren. Jag kanske gillade den här lite mindre för att min fascination för hennes språk hade lagt sig lite. Den är skriven på samma vis. Det gör inte nödvändigtvis boken sämre, utan att min upplevelse bara inte blev lika stark. Men givetvis ett måste att läsa.

Simma med de drunknade – Lars Mytting

Om en föräldralös norsk bondpojke som söker sina rötter. Alltså inte potatisrötterna han odlar utan hans släkt. Hans föräldrar dog i Frankrike av en mina från första världskriget. Vad gjorde de egentligen där? En fantastisk historia som utspelar sig i Nordnorge, på Shetlandsöarna och i norra Frankrike. Tre platser som jag mer än gärna läser om. Kan ju inte gå fel. Mycket skog i den här boken, Björn Ferry hade nog gillat den.

Butcher’s Crossing – John Williams

Av samma författare som skrev den på nytt hyllade boken Stoner, som jag undvikit att läsa då jag trott att den handlar om just en Stoner. Jag orkar inte med böcker om folk som tar droger. När jag läst mer noggrant så visade det sig att boken hette så för att huvudpersonen hette så, och den verkar inte kretsa kring droger. Hur som helst så valde jag att läsa en annan bok av honom. Det är en av få riktiga vilda västern-böcker jag läst. Butcher’s Crossing är en liten håla med en gata och en saloon. Som tagen ur de bästa westernfilmerna. Den unge mannen Will Andrews har sökt sig dit i hopp om att tjäna grova pengar på buffeljakt. Mycket spännande.

Levande och döda i Winsford – Håkan Nesser

Jag försökte ta mig igenom Nessers deckare Eva Morenos fall för många herrans år sedan. Den var så oerhört seg och trist och gjorde att jag inte vågade mig på fler böcker av honom på länge. Jag samlade mod och provade hans Levande och döda i Winsford, en icke-deckare som det står på omslaget. Om en kvinna som tröttnat på sin man, och som av en ingivelse, när ett tillfälle uppenbarar sig, låser in honom i en bunker under en semester i Polen. Hon flyr därifrån till en liten stuga på en hed i England, ovetande om mannen kommer överleva, om någon kommer att rädda honom. Lågmäld spänning som håller i sig hela boken, man känner verkligen att det kommer hända något dramatiskt på nästa sida.

 

 

En reaktion på ”Ett halvårs läsning

Kommentera

