”Service är ingenting man lär sig utan någonting man har i sig!”

Jag tittar på extrajobb nere i Halmstad. Måste ta mig igenom annonser fyllda med sån här skit. Bara klyschor och idiotiska påståenden. Jag har mest kollat på serviceyrken och det är samma trams i alla. Tänkte bjuda på ett urval av de värsta klyschorna. Exempel från Wayne’s Coffee:

”Du förstår vikten av renlighet, ordning, och struktur”

I stora kedjor så går det ut på att alla gör exakt samma sak varenda dag. Allt går ut på rutiner.

”Du är kreativ & hittar lösningar där andra ser problem”

Men man ska ändå vara kreativ och gå utanför rutinerna när så krävs. Och man ska hitta lösningar när det inte ens finns ett problem, för man ser inga problem. Man ser lösningar på osynliga problem. Märkligt &-tecken mitt i texten förresten.

”…inte är rädd för att hugga i där det behövs!”

Man ska göra mer än vad som är rimligt. Den här meningen är ibland utbytt mot det vidriga ordet  ”stresstålig”, eller klyschornas Rolls Royce ”många bollar i luften”.

”Vi vill att du brinner för god service.”

Jaså, det vill ni? Jag vill att arbetsgivare slutar använda ordet ”brinner” i tid och otid. Jag brinner för att ni ska lägga ner lite mer energi på att hitta nya formuleringar som inte är uttjatade och hämtade direkt från jobbannonsordsbanken. Jag vill också att ni definierar vad god service är, istället för att utgå från att alla tycker att det betyder samma sak.

”Service är ingenting man lär sig utan någonting man har i sig!”

Mot slutet brukar ett påstående eller motto dyka upp. Sällan är det så dumt som just det här. Klart som fan man kan lära sig service! Varför skulle man inte? Eller tror de att man föds som antingen service eller icke-service? I så fall kan man inte heller bli bättre eller sämre på service. Man bara är. Kanske är cheferna på Wayne’s Coffee bara dåliga på att lära ut och skriver så här utifrån från egen erfarenhet. Medarbetarna är antingen bra eller dåliga. Punkt.

De lyckades i alla fall undvika ”Vi tror att du…”

”Vi tror att du är service minded och har lätt för att samarbeta i team.”

Den som introducerade ”Vi tror…” var nyskapande, men visste förmodligen inte vilket monster den skapat. Kanske tänkte upphovsmannen mer på att vara kreativ än att få till en vettig fras. Hur kan jobbannonsskribenter överhuvudtaget tro något om de som läser annonsen? Jag tror att det bara är tramsigt.

För övrigt tror jag att själva ansökningarna ofta är ännu värre. Vet inte hur många slitna fraser och uttryck jag själv använt. Tror jag klämde i med ”klimatsmart tänk” vid ett tillfälle. Jag fick faktiskt jobbet, så det kanske är ett kvitto på att det fungerar.

Nu ska jag hugga i och baka lite bröd.

 

 

 

Kommentera

