Plutonium, tungmetaller

Jag var hemma hos Annika för att rensa ut det sista av mina tillhörigheter. Jag såg då en familj som rensade ut gamla möbler och lämnade allt i soprummet. Jag håller ju själv på att rensa ut sådant som jag inte behöver ta med mig. Slänger en del småsaker. Men var exakt går gränsen för vad som är rimligt att lämna i ett soprum? Ibland har det varit så fullt med prylar där att man knappt kommer in. Fick lov att sparka undan en 28-tums tjock-tv för att komma förbi med min lilla kompostpåse en gång. Hittade också fem gamla datorer med tillhörande skärmar, en golfbag, en fåtölj och massa annan bråte. Jag antar att man ska köra allt det till soptippen. Inte lämna bland brännbart och tidningar. Annika har gjort många fynd där dock. Så det går att utnyttja också, även om dumpandet av skräp där det inte hör hemma stör mig en del. Jag tänkte också att det hade varit oerhört skönt om jag bara kunde lämna allt jag inte behöver på ett ställe. Inte behöva sortera allt småtjafs. Obegripligt nog har det inte ens dykt upp en lapp om det här problemet. Får man verkligen slänga allt där?

Jag kom fram till att gränsen är satt vid plutonium. Har man plutonium hemma i lägenheten som man inte längre har användning för, så ska man lämna det på avsedd plats.

 

Kommentera

