Jag plockar russinen ur kakan

Jag har en ny identitet: Gustav Klang. Om jag någon gång skulle bli spion så har jag namnet klart för mig. Det har liksom en bra klang. Eventuellt fungerar det även som artistnamn. Namnmästaren Håkan Nesser kan köpa rättigheterna till namnet. Alla hans karaktärer har trovärdiga och precis lagom ovanliga namn. Viktor Vinblad. Gunnar Barbarotti. Van Veeteren. Namnen är inte tidsbundna eller platsbundna, eftersom hans böcker oftast utspelar sig i fiktiva städer. Det är en konst där det med romankaraktärers namn. En som går över gränsen, där namnen helt enkelt blir för osannolika och fåniga, är Denise Rudberg. Man vill inte läsa om någon som heter Erik Andersson, men inte heller om någon som heter Augustin Madrid.

Jag blev Gustav Klang på Friskis & Svettis idag. De har en gratis prova på-vecka. Jag ringde och bokade plats på ett gruppträningspass. Mottagningen var dålig så jag tror den trevliga receptionisten grovt missuppfattade mitt namn. Jag rättade henne en gång men det hjälpte föga. Det spelade ju heller ingen större roll. Jag vet också att det är svårt att uppfatta namn via telefon, speciellt om det inte är helt vanliga efternamn. När jag tagit emot bordsbokningar på jobbet och försökt bekräfta deras namn så har jag kommit med otroligt märkliga förslag. Långt, långt från deras verkliga namn. Om jag gifter mig någon dag och tar min partners efternamn så är det bra om partnern inte heter till exempel Fridolin. Jag kan ju inte gå runt och heta Gustav Fridolin. Det vore orimligt. Däremot skulle jag kunna heta Skarsgård. Eller Vasa.

På tal om artistnamn så såg jag alldeles nyss lite av Idol. Vad är det för tjommar som sitter i juryn numera? Och varför ser alla manliga jurydeltagare likadana ut? (Med undantag för Bard). Swartling, Bagge och Kempe skulle kunna vara bröder. Är det ett musikvetarutseende vi har att göra med? Precis som de flesta inom vården ser likadana ut. Och IT-människor. Quiny Jones var med på ett hörn och skulle hitta talanger i Angered. Från orten. Han påstod sig leta efter guldkornen, de som sticker ut. Men hela poängen med Idol är ju att de INTE ska sticka ut. Mallen finns redan där. Juryn vet redan på förhand exakt vad de letar efter, utrymmet för de som verkligen sticker ut är mikroskopiskt.

Jag har två gånger den här veckan nästan krockat med andra cyklister. Senaste imorse var det tre cyklister som cyklade i bredd, inte på led, varav den till vänster tittade ner i marken. Jag tror hon försökte skydda sig mot regnet, som att det vore värre att få lite regn på sig än att ha noll koll på sin omgivning. De kommer närmare mig och jag tänker att snart måste hon ju titta upp. Men icke. Jag har ingen plinga på min cykel och jag drar mig lite för att vråla på folk i onödan. Dessutom känner jag att det inte är min uppgift att säga till vuxna människor vilka sida av cykelbanan de ska cykla på. När hon är kanske fyra meter bort, och fortfarande har fullt fokus i marken, så känner jag att det är värt att skrika för att undvika krock, eller köra ner i diket. Så jag vrålar ”Se upp!”. Hon vinglar till och säger ”oj,oj,oj” som att det vore hur lugnt som helst. Jag kan eventuellt ha sluppit ur mig ett ”jävla idiot” halvhögt precis efter vi passerat varandra. Oklart om hon uppfattade det. När samma sak hände mig i Umeå så vrålade jag ”Höger!”, när en kille inte verkade ha koll på trafikreglerna. En annan gång fick jag ur mig det något gubbiga ”app, app!”. Som om jag stod och hejade på Gunde Svan i skid-VM 1993. Vet inte om det här är specifikt problem för Halmstad och Umeå, men för ett par dagar sedan var jag nära att krocka med en mamma på cykel. Barnet satt på pakethållaren, hon själv tyckte det var en bra idé att spela Pokemon (på vänster sida) samtidigt.

Ett annat problem relaterat till södra Sverige, och Halmstad i synnerhet, är alla småkryp och insekter. Jag har aldrig sett så många spindlar och sådana där flygande insekter med långa ben. Min dusch ligger i källaren och där finns massor av källarspindlar. Är det någonstans man inte vill ha spindlar så är det i duschen. Väldigt traumatiskt att se i ögonvrån något stort som kryper omkring bland schampoflaskorna. Om du inte vet hur en källarspindel ser ut så utmanar jag dig att googla det. Jag anser mig inte vara så lättskrämd när det kommer till kryp och liknande, men här drar jag nog ändå min gräns. Och jag kan inte göra min mammas variant ”DET ÄR ETT DJUR HÄR!!” (med den implicita betydelsen ”kom hit och ta bort det”), då jag bor ensam. Det skulle inte hjälpa.

Ett väldigt konkret bekymmer jag har är att internet bara fungerar när jag har dörren öppen. Täckningen räcker inte till. På dagen när det är varmt och ljust gör det inte så mycket. På kvällen är det däremot värre. Då har jag ett val att göra. Internet, kyla och insekter eller inget internet, värme och utan insekter. Det är också en fördel att jag har så pass dålig uppkoppling, då jag inte störs av strålningen. Jag skulle dock vilja plocka russinen ur kakan.

Jag såg litegrann av Hela England bakar. De pratade om kakor. Om man kan äta kakan och ha den kvar, och om man kan plocka russinen ur kakan. Eller vänta. Det var visst EU-debatten jag såg. Kakmetaforerna för Brexit haglade verkligen. Det var som att alla debattörer plötsligt bestämde sig för att använda samma metaforer om och om igen. De strösslade med metaforerna. Britterna kan alltså inte äta kakan och ha den kvar. Jag är inte superinsatt i EU (men vem är det egentligen?), men jag antar att det betyder att de inte kan lämna EU men ända ha kvar fördelarna med att vara kvar i EU. De kan inte heller plocka russinen ur EU-kakan. Min gissning är att det betyder att frihandelsavtalen är russinen, och den fria rörligheten är kakan. För det är väl det som britterna är emot? Att immigranter inte ska ha rätt att komma dit, men att de själva gärna reser fritt i EU. Om EU vore en kaka, vilken skulle det vara då? Det måste vara en med russin, som man inte kan eller bör plocka ur. Plockar man ur russinen för att äta dem eller för att kasta bort dem för att man inte gillar russin? Är russin bra eller dåligt i den här metaforen? Man äter väl hellre hela kakan än bara russinen? Förutsatt att kakan är god, men kakor är väl en symbol för något gott. Om jag fått bestämma så hade jag ätit russinen och kakan om russinen var ekologiska. Om de inte var ekologiska hade jag plockat dem ur kakan och kastat bort och bara ätit själva kakan. Ibland kanske man bara ska säga vad man menar istället för att tala i bilder.

Annars har jag det bara bra här nere. Det känns oerhört märkligt att bo i södra Sverige. Nya orter att förhålla sig till. Folk som pratar om att de pendlar från Göteborg som att det vore en fullständigt normal sak att göra. Min hjärna har inte hunnit anpassa sig till att Göteborg faktiskt bara ligger 14 mil bort. Jag hör skånska och halländska dialekter på daglig basis. Snart kanske jag inte ens lägger märke till dem. Normaliseringsprocessen har inletts. Jag har förresten redan gjort stort intryck i de lokala medierna. På nollningen var det ”regatta”, vilket innebär att alla program byggde egna flottar och tävlade vem som kunde paddla snabbast över Nissan och tillbaka. Jag och en klasskamrat tävlade för humaniora och vi gjorde riktigt bra ifrån oss måste jag säga. Råkade se lokalnyheterna senare på kvällen där de visade bilder från loppet. Tyvärr såg det ut som att vi paddlade jättesakta. Knappt med styrfart. Men vi tog i för kung och fosterland.

Ett bra tecken på att jag hittat rätt utbildning är att jag redan läst flera av kursböckerna av egen fri vilja. Intresset finns uppenbarligen redan där. Det känns bra. Vi hade första lektionen idag och om tre år är jag färdig. Lika långt som gymnasiet. Vet inte hur jag ska känna inför det. Det är lång tid, men förhoppningsvis kommer det inte kännas lika långt. Eftersom gymnasiet förmodligen var den hittills sämsta perioden av mitt liv så är det inget jag vill återuppleva. Men nu gör jag i alla fall det jag vill och det som jag känner är rätt.

 

Kommentera

