Datamaskinen

Samtidigt som Trump installerades som USA:s president skedde en annan viktig installation, nämligen den av min nya dator. Tyvärr var det ingen kör som ville komma hit och sjunga in detta betydelsefulla ögonblick tillsammans med mig. Inte heller var det någon pastor som höll tal, eller berättade hur ”great” min nya dator är. Datorn som Webhallen skickade till mig i onsdags startade inte överhuvudtaget, nog för att den enligt rescensenter skulle vara pensionärskompatibel, men datorn jag fick var helt död. Därför var jag tvungen att åka in till Halmstad och byta den. Jag samlade kraft under hela bussresan dit. Jag var beredd att ta fajten om de av någon anledning skulle vägra ge mig en ny dator. Jag såg framför mig ett scenario där jag, den vanliga medborgaren, skulle behöva stå upp för mina rättigheter som konsument. Vet inte om det var min bestämda aura eller om det är rutin, men jag fick en ny dator direkt på plats.

Jag har erfarenhet av att inte stå upp för mig själv. Det medför problem när telefonförsäljare ringer. Senast åkte jag på en räkning från DN på 230 kronor, efter att ha gått med på en ”gratismånad”, som givetvis övergick i en inte alls lika gratis månad. Jag sa upp abonnemanget direkt när räkningen kom, men det var ju lite sent… Med den här incidenten i färsk minne får jag smärre panik när jag hör telefonförsäljarrösten i andra änden.

Idag ringde någon från något elbolag. Jag kan omöjligen komma på vad försäljaren eller företaget heter eftersom jag hade fullt fokus på att tacka nej. Oavsett vad han ville sälja. ”Hejsan Gustav, hoppas jag inte stör den här härliga fredagen!”. Det är knappt jag uppfattar vad han säger, utan jag tar bara in tonfallet, den överdrivet hurtiga rösten, och det faktum att han tror sig känna mig. På något sätt lyckas jag få det till att det inte är jag som har koll på elen här hemma och hänvisar till min sambo. Tyvärr leder detta till att jag får väldigt dåligt samvete. Varför ska hon behöva dras med i det här? Kunde jag inte bara sagt att vi har ett elbolag och inte vill byta?

Nu ska vi kolla på På Spåret! Visste ni förresten att prepositionen ”på” kommer från det gamla ordet ”uppå” som folk missuppfattade som ”upp på”? Mycket intressant och spännande om ni frågar mig!

 

 

Kommentera

