Mediekritik till frukost

Jag äter frukost som ett barn. Mjölk med cornflakes och banan, så lite tuggmotstånd som möjligt. Inga smaker går att urskilja och konsistensen är nästan obefintlig. Den är helt färglös. Trots att jag nästan aldrig åt mjölk och flingor till frukost som barn känns det som att jag alltid har gjort det, nu när jag äter det som vuxen.

En före detta kollega hade ätit exakt samma frukost i över 25 år. Det är imponerande. Det är också imponerande att frukosten, som måltid, har förändrats så lite. Varför äter man inte bara vanlig mat på morgonen? Kanske för att folk i allmänhet gillar rutiner.

Jag försökte hela förra terminen upprätthålla rutiner kring plugget, sovandet och ätandet. De tre pelarna varpå välmående bygger (eller något i den stilen). Det har verkligen inte gått särskilt bra. Det svåra med rutiner är ju att upprätthålla dem över tid. Jag skulle gärna äta exakt samma frukost varje dag, bara för att slippa undra vad jag ska äta när jag vaknar. Och se till att jag har ingredienserna hemma. Alltid.

Jag måste därför upprätta ett schema, där det tydligt framgår vad jag ska göra under dagen. Hur många kapitel jag ska läsa i vilken bok, vilken skoluppgift jag ska börja skriva, vilken PP-presentation jag ska lära mig utantill (ja, det är många PP-presentationer).

Om jag får leka Alex och Sigge och komma med lite mediekritik så här på morgonen tänkte jag ta tillfället i akt att demonstrera hur otroligt fånigt följande fenomen är:

sprickor

Jag talar givetvis om sprickan. Springsteen och Madonna har förresten EXAKT samma spricka, såg jag nu. Bildredaktörerna har nog fått helt slut på idéer. Sprickan är mer rimlig om de på bilden faktiskt har haft någon typ av förhållande tidigare, och om bilden på dem är tillsammans. Men Malena Ernman har väl knappast något förhållande till Trump sedan innan? De har aldrig träffats. Den metaforiska sprickan kan således inte uppstå.

Ett annat trött grepp är krysset:

krysset

Samma kryss i olika storlekar. Mynt, ekologisk mjölk, telefoner och sjuktransporter har slutat. På något sätt. De finns inte längre. Eller? Hur ska man tolka kryssen?

Kommentera

