Godwins lag 2.0 och de nya semlorna

Istället för att en diskussion urartar och hisnande jämförelser med Hitler eller nazismen dras, kommer den nya Godwins lag innebära jämförelser med Trump. Nu senast är tydligen Håkan Juholt Sveriges svar på Donald Trump. Och det endast för att han är ny ambassadör på Island. Ett citat från en kommentarstråd på facebook:

”Å andra sidan är han lite av vår egen Trump med sitt skrävlande.”

Om man ”skrävlar” och är ny ambassadör på Island, är man ”vår egen Trump”. Jag tycker nog att det bör krävas mer än så. I och för sig så är facebookkommentarer ofta det mest idiotiska som går att finna i textväg. De är inte skrivna för analys. De är enbart skrivna för att få likes (lajks). Och ju dummare och mer onyanserat något är, desto fler likes är givna. Det är som att folk slutat tänka.

Alla ”innovativa kreatörer” som skapar nya semlor är snarare vår årstids Trumps. Jag har, utan att ha letat, hittat tre kreativa semmelkreationer den senaste veckan: korvsemlan, räksemlan och chokladsemlan. De tar fasta på olika dimensioner av semlan: innehåll, form och kontext. Korvsemlan har (enligt en väldigt snabb googling) exakt samma innehåll som en vanlig semla fast i korvform. Räksemlan verkar vara precis som en klassisk räksmörgås fast med tjockare bröd undertill och ett tunt ”lock”, formen är alltså den av en semla. Chokladsemlan beskrivs så här: ”Chokladdoppad semlebulle, nutellakräm och kakaogrädde är vad denna semla består av.”

Kontexten är att alla görs den här årstiden.Vore det inte mer kreativt att göra en helt ny skapelse? Kanske till och med på hösten? Jag skulle på en förmiddag kunna komma på ett helt gäng nya semlor. Det är ju bara att ta redan existerande smakkombinationer och trycka in det mellan två bröd. Hur lätt som helst. Lite mer tankeverksamhet har de som kommit på nya former, men även de formerna finns ju redan, till exempel korv eller wrapen. Alla nya semmelvarianter är snarare fusioner än nya bakverk. En usel ”ny” form av semla skulle vara ”hamburgersemlan”.

Min teori är att de nya semmelskapelserna är gjorda för att få likes (uppmärksamhet) på facebook. Chokladsemlan hade tydligen gjort succé där. 671 000 likes. Folk engagerar sig, sprider budskapet. Det folk INTE gör är att köpa de nya semlorna. Blåbärs- och lingonsemlor ligger och möglar på olika bagerier runt om i landet när du läser detta. Man kan möjligtvis tänka sig att trycka på ”like” när man ser något som verkar gott, men vem köper de nya semlorna egentligen? Hur mycket betyder det att 671 000 personer har gjort något som tar två sekunder av slött engagemang? Det är ju i princip ingen som ens läser artikelarna. Därför är det oklart hur mycket ICA Maxi i Borlänge egentligen tjänar på chokladsemlans ”succé” på facebook. Det kanske rent av vore bättre om de la ner all energi på att göra riktigt goda vanliga semlor.

Vad har då de innovativa semmelkreatörerna gemensamt med Trump? Ingenting. Men jag ville få in Trump ett par gånger till i den här texten.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s